Friday 30 January 2009

Pertandingan bangunkan lif angkasa


AKTIVITI Cabaran Pelancaran Kuasa pada prototaip lif angkasa adalah bertujuan untuk meningkatkan pengaruh dan persepsi positif umum terhadap kekuatan serta keunikan sistem tersebut.

Dengan menyertainya pertandingan yang di anjurkan oleh Pentadbiran Angkasa Lepas dan Aeronautik Kebangsaan (NASA) itu, setiap individu berpeluang untuk menjadi sebahagian daripada penyumbang kepada pembangunan teknologi pelancaran kuasa.

Menerusi cabaran tersebut, peserta akan dibekalkan dengan trek perlumbaan secara menegak untuk membolehkan pasukan yang bertanding menggerakkan prototaip lif angkasa mereka menggunakan transformasi kuasa pada kabel bermula dari permukaan tanah.

Untuk membolehkan pelancaran dilakukan, berat lif berkenaan mestilah tidak melebihi 50 kilogram (kg) selain kelajuan pendakian berada pada minimum dua meter per saat dengan berat muatan sebanyak mungkin.

Pertandingan tersebut akan diadili berdasarkan kelajuan yang didarabkan dengan berat muatan yang dibawa kemudiannya dibahagikan dengan berat asalnya.

Dari segi kuasanya, ia bergantung kepada keupayaan peserta untuk membina ketumpatan kuasa pada mesin masing-masing berdasarkan spesifikasi yang komprehensif.

Untuk ciri keselamatan pula, aplikasi mesin automatik adalah berbahaya kerana sejak tahun 2007, operasi seperti menggunakan laser boleh membawa risiko kecederaan.

Sebenarnya, dalam sesuatu pertandingan, ciri-ciri keselamatan perlu ditekankan terutama pada spesifikasi mesin.

Di tapak program tersebut , pihak penganjur akan memastikan ia mampu menyokong cabaran sehingga jarak satu kilometer (km).

Sementara itu, sebuah konsortium yang menggabungkan beberapa peneraju dalam pembangunan konsep lif angkasa telah dibentuk dinamakan Konsortium Lif Angkasa Antarabangsa (ISEC).

Kumpulan bebas ini bermatlamatkan untuk mempromosi dan menggerakkan penyelidikan berkaitan pembangunan lif angkasa pada tahap global.

Ahli pengasas gabungan konsortium tersebut Spaceward Foundation, Space Elevator Reference, Blog Lif Angkasa , EuroSpaceward dan Persatuan Lif Angkasa Jepun.

Kumpulan tersebut diketuai oleh Ted Semon dari Blog Lif Angkasa yang menyandang jawatan sebagai presiden.

Semon berkata, sudah sampai masanya projek lif angkasa itu digerakkan.

''Dengan cabaran ekonomi global pada hari ini, kita memerlukan idea dan industri baru bagi menghadapi pada abad ke- 21,'' katanya.

Industri itu boleh menjadi penggerak , dalam penemuan sains bahan nanoteknologi yang menjadikan kenderaan lebih kukuh dan ringan kepada industri baru yang menawarkan banyak peluang pekerjaan dan pelaburan.

Antara matlamat ISEC iaitu mempromosi pembangunan dan pembinaan dan operasi

lif angkasa sebagai pengangkutan berkesan ke angkasa untuk semua manusia.

Ia akan memfokuskan kepada:

l Pembangunan pelan dan peta kerangka serta menyelaras kajian berkaitan.

l Menyalurkan dana untuk penyelidikan teknologi berkaitan

l Pembangunan rangka kerja undang-undang antarabangsa untuk lif angkasa beroperasi

l Sebagai penggerak dan pusat pertukaran maklumat berkaitan aktiviti lif angkasa.

Konsortium beribu pejabat di Los Angeles , Amerika Syarikat (AS), bandar raya yang menjadi pusat industri angkasa lepas.

No comments:

Post a Comment